Πρόγραμμα Καλλικράτης

Με ποια διαδικασία εκλέγεται ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας

Αποσαφηνίζεται ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 79 παρ.1 του ν. 3852/2010, ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας εκλέγεται μεταξύ των μελών του χωρίς να γίνεται διάκριση από ποιά παράταξη της πλειοψηφίας ή της μειοψηφίας προέρχονται.


Ποιο όργανο είναι αρμόδιο για τη χορήγηση προέγκρισης ίδρυσης καταστημάτων και επιχειρήσεων;


Στις δημοτικές κοινότητες αρμόδιο είναι το Συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας. Στις τοπικές κοινότητες αρμόδια είναι η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και σε περίπτωση που αυτή δεν υπάρχει, το οικείο δημοτικό συμβούλιο.


Ποιο όργανο είναι αρμόδιο για τη χορήγηση και ποιο για την ανάκληση της άδειας λειτουργίας μουσικής;

• στις δημοτικές κοινότητες αρμόδιο για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας μουσικής είναι το συμβούλιο δημοτικής κοινότητας ενώ για την ανάκληση η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Σε δήμους, όμως, όπου δεν υπάρχει Επιτροπή Ποιότητας Ζωής η ανάκληση γίνεται από το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας.
• στις τοπικές κοινότητες η χορήγηση και η ανάκληση γίνεται από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και αν αυτή δεν υπάρχει, από το δημοτικό συμβούλιο.

Στην περίπτωση που ένας δήμος έχει υποβάλλει αίτημα για διατήρηση αυτοτελούς νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, θα πρέπει να αναμένει την έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης ή την απόρριψη του αιτήματος, προκειμένου να προβεί στις υποχρεωτικές συγχωνεύσεις των νπδδ του; 

Εντός του Φεβρουαρίου έχουν υποβληθεί αιτήματα αναφορικά με τη διατήρηση αυτοτελών νπδδ δήμων, τα οποία εξετάζονται τόσο ως προς το τυπικό μέρος (απαιτούμενη πλειοψηφία για την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, ειδικά αιτιολογημένη απόφαση) όσο και ως προς το ουσιαστικό μέρος, δηλαδή τη συνδρομή των προϋποθέσεων που τίθενται από τη νομοθεσία για τη διατήρηση αυτοτελών νπδδ δήμων. Δεδομένου ότι στις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 3852/2010 αναφορικά με την υποχρεωτική συγχώνευση των δημοτικών νπδδ, προβλέπεται δίμηνη προθεσμία από την εγκατάσταση των νέων δημοτικών αρχών για τη λήψη της σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση που ένας δήμος υποβάλλει αίτημα για διατήρηση αυτοτελούς νπδδ, θα προχωρήσει κανονικά, εντός της οριζόμενης προθεσμίας, στη συγχώνευση των υπόλοιπων νπδδ του, σύμφωνα με τους τομείς αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στο νόμο. Στην εν λόγω απόφαση συγχώνευσης, θα πρέπει επιπλέον να μνημονεύεται ότι έχει υποβληθεί αίτημα από το δημοτικό συμβούλιο για τη διατήρηση συγκεκριμένου νπδδ ως αυτοτελούς και για το λόγο αυτό το συγκεκριμένο νπδδ παραμένει κατά τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή εκτός της διαδικασίας των συγχωνεύσεων. Περαιτέρω, εφόσον το αίτημα που έχει υποβληθεί για τη διατήρηση αυτοτελούς νπδδ δήμου γίνει αποδεκτό, θα εκδοθεί η σχετική ΥΑ. Εάν το αίτημα απορριφθεί, ο οικείος δήμος, ο οποίος και θα ενημερωθεί σχετικά, οφείλει στη συνέχεια να προβεί άμεσα στη συγχώνευση του νομικού αυτού προσώπου με το νπδδ που θα ασκεί τον οικείο τομέα αρμοδιοτήτων, όπως αυτό θα έχει προκύψει από τις υποχρεωτικές συγχωνεύσεις. Επισημαίνεται ότι και στην περίπτωση αυτή, η διαδικασία συγχώνευσης θα γίνει βάσει των διατάξεων του άρθρου 103 του ν. 3852/2010. Τέλος, δεδομένου ότι η συγχώνευση και ο περιορισμός των νπδδ και των επιχειρήσεων των δήμων συγκαταλέγονται μεταξύ των κεντρικών πολιτικών επιλογών του ν. 3852/2010, όπως αναφέρεται και στη σχετική εισηγητική έκθεση, επισημαίνεται ότι η ρύθμιση του άρθρου 103 αναφορικά με τη διατήρηση αυτοτελούς νπδδ συνιστά μια δυνατότητα που παρέχεται κατ’ εξαίρεση και, συνεπώς, η χρήση της οικείας διάταξης από τους δήμους θα πρέπει να γίνεται με φειδώ, λαμβανομένων υπόψη και των προϋποθέσεων που τίθενται από αυτήν τη διάταξη για την υποβολή του σχετικού αιτήματος.

Συλλογικά όργανα και επιτροπές πολεοδομικής νομοθεσίας 

Σας ενημερώνουμε ότι η Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας / Διεύθυνση Ο.Κ.Κ. του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με το υπ’ αριθμ. 8186/ 21.2.2011 έγγραφό του ενημερώνει όλες τις Πολεοδομικές Υπηρεσίες μέσω των Διευθύνσεων ΠΕΧΩ, ότι όλα τα συλλογικά όργανα που προβλέπονται από την ειδική νομοθεσία (ΕΠΑ, Επιτροπές κρίσης αυθαιρέτων, Επιτροπές κρίσης επικινδύνων, ΣΧΟΠ) συνεχίζουν να λειτουργούν με την ίδια σύνθεση και χωρική αρμοδιότητα μέχρι τη νέα συγκρότησή τους. (Το ανωτέρω έγγραφο μπορείτε να το αναζητήσετε από τις οικείες Δ/νσεις ΠΕΧΩ των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων).

Στην εγκύκλιο 43 της Δ/νσης Αστικής και Δημοτικής Κατάστασης αναφέρεται ότι «τα βιβλία δημοτολογίων των ΟΤΑ που ενώνονται θα συγκεντρωθούν στην έδρα του νέου Δήμου και θα αποτελέσουν το ενιαίο Δημοτολόγιο». Θα μεταφερθούν και οι φάκελοι συγχρόνως;

Εφόσον μεταφέρονται τα βιβλία στην έδρα του δήμου, αυτονόητο είναι ότι θα μεταφερθούν και οι φάκελοι των δημοτών προκειμένου να ενημερώνονται αυτοί με τα απαραίτητα, εκ του νόμου, δημόσια έγγραφα που απαιτούνται για τις μεταβολές της αστικής κατάστασης των δημοτών και να πραγματοποιείται κάθε σχετικός έλεγχος.

Οι μεταβολές, αλλαγές μερίδας και οι μεταδημοτεύσεις που αφορούν στην αστική κατάσταση των δημοτών θα γίνονται και από τις δημοτικές ενότητες ή μόνο από την έδρα του δήμου;

Εφόσον μεταφέρονται τα βιβλία στην έδρα του δήμου, αυτονόητο είναι ότι κάθε μεταβολή και αλλαγή επ’ αυτών θα γίνεται στην έδρα του δήμου.


Η έκδοση των πιστοποιητικών που αφορά στην αστική και δημοτική κατάσταση των δημοτών, θα γίνεται και από τις δημοτικές ενότητες ή μόνο από την έδρα του δήμου; 


Πιστοποιητικά θα εκδίδονται μόνο από την έδρα του δήμου. Η εξυπηρέτηση στις δημοτικές ενότητες θα γίνεται μέσω ΚΕΠ. Οι αιτήσεις θα προωθούνται μέσω των ΚΕΠ στην έδρα.


Νέο βιβλίο δημοτολογίου πρέπει να εφοδιαστούν όλοι οι δήμοι ανεξαρτήτως αν έχουν προέλθει από συνένωση ή όχι;


Το νέο βιβλίο δημοτολογίου αφορά μόνο σε όσους δήμους έχουν προέλθει από συνένωση Καποδιστριακών ΟΤΑ και όχι σε όσους δεν επέρχεται καμία μεταβολή με το Πρόγραμμα Καλλικράτης.


Στην εγκύκλιο 43 της Δ/νσης Αστικής και Δημοτικής Κατάστασης Αναφέρεται ότι θα γίνει επαναρίθμηση των υπαρχουσών οικογενειακών μερίδων. Η επαναρίθμηση αυτή αφορά και στις κενές οικογενειακές μερίδες;


Οι οικογενειακές μερίδες οι οποίες έχουν αριθμό αλλά δεν έχουν κανένα στοιχείο, είναι δηλαδή κενές και στα βιβλία και στο μηχανογραφικό σύστημα δημοτολογίου, δεν πρέπει να συμπεριληφθούν στην επαναρίθμηση. Οι οικογενειακές μερίδες οι οποίες περιέχουν κάποια στοιχεία (δηλαδή δεν είναι κενές στο βιβλίο) τα οποία για οποιοδήποτε λόγο δεν μεταφέρθηκαν στο μηχανογραφικό σύστημα δημοτολογίου (δηλαδή φαίνονται σε αυτό ως κενές), θα συμπεριληφθούν στην επαναρίθμιση, αφού συμπληρωθούν με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στις αντίστοιχες μερίδες στα βιβλία.


Ποια θα πρέπει να είναι η μορφή των νέων πιστοποιητικών; 

Οι βασικές αλλαγές που επέρχονται στα πιστοποιητικά είναι οι εξής:
• Μετά το εθνόσημο του δήμου, πάνω αριστερά, παραμένουν τα στοιχεία ως είχαν:
Ελληνική Δημοκρατία
Νομός…
Δήμος …
• Αντικαθίσταται παντού η λέξη ΟΤΑ με τη λέξη δήμος.
• Όπου υπάρχει επιλογή μεταξύ δημάρχου ή προέδρου της κοινότητας διατηρείται μόνο το πρώτο  (και στην υπογραφή των πιστοποιητικών).
• Όπου στα πιστοποιητικά υπάρχει το πεδίο πρώην μερίδα, εκτυπώνεται η μερίδα του Kαποδίστριακού ΟΤΑ και, για να προκύπτει το στοιχείο προέλευσης, προστίθεται μετά από τον αριθμό της μερίδας η φράση «της δημοτικής ενότητας» <…>).
• Στα στοιχεία των πιστοποιητικών (π.χ. στην ενότητα της γέννησης, στην ενότητα του γάμου), μετονομάζονται τα Τ.Δ. σε Τοπική ή Δημοτική Κοινότητα, προστίθεται ο Καλλικράτειος δήμος, και παραμένουν ως είχαν ο Οικισμός, η Πόλη, ο Νομός και η Χώρα. (Κατόπιν επικοινωνίας με το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, η Δημοτική Ενότητα γέννησης (ο Καποδιστριακός ΟΤΑ) δεν απαιτείται στα πιστοποιητικά για έκδοση αστυνομικής ταυτότητας.)
Θα πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία συγκέντρωσης των βιβλίων στην έδρα προκειμένου να εκδοθεί η απόφαση του δημάρχου που θέτει σε ισχύ το νέο δημοτολόγιο;

Όχι, δεν αναμένουμε την περαίωση της διαδικασίας συγκέντρωσης των βιβλίων και μπορεί ο δήμαρχος να εκδώσει την σχετική απόφαση και πριν από αυτήν.

Δείτε αναλυτικότερα στη σελίδα του ΥΠΕΣ